Długoterminowy półsyntetyczny smar dimocznikowy o niskim momencie do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych silników elektrycznych, wentylatorów, pomp, napędów i mechanizmów precyzyjnych.
Obniża temperaturę pracy łożysk, wydłuża kilkakrotnie żywotność łożysk, wycisza pracę, wydłuża okres smarowania, obniża zużycie energii elektrycznej i obniża koszty eksploatacji urządzeń o 40-60%.
PADIM-M 90 jest unikalnym smarem dimocznikowym IX generacji produkowanym
w komputerowo sterowanej atmosferze bezpyłowej (DFE Dust Free Environment).
Wyróżnia go kilkakrotnie dłuższa żywotność w wysokich temperaturach w porównaniu do smarów tradycyjnych, bardzo długa stabilność w wodzie, doskonała ochrona antykorozyjna, cicha praca bez wibracji (cichobieżność) i niski moment pracy (niższe zużycie energii el.) w zakresie temperatur od -40 do 200°C.
Zawiera unikalny zagęszczacz dimocznikowy A+A, specjalną kombinację olejów syntetycznych
i parafinowych o średniej i niskiej lepkości, oraz specjalny pakiet dodatków ulepszających.
Polecany smar w utrzymaniu ruchu do silników elektrycznych, wentylatorów, pomp i napędów
w przemyśle papierniczym, chemicznym, drzewnym, energetycznym, samochodowym, górniczym
i hutniczym.
Zastosowanie: PADIM-M 90 jest polecany do:
- Łożyska kulkowe: wolno i szybkoobrotowe, bardzo długa żywotność, również do wałów pionowych.
- Łożyska wałeczkowe: bardzo dobre właściwości smarowe, używany w łożyskach stożkowych
i cylindrycznych (polecany do smarowania tzw. kontaktu liniowego) - Łożyska ślizgowe: specjalny dimocznik również zabezpiecza przed wibracjami i zacieraniem.
- Silniki elektryczne zastępcze, poddawane wibracji, gdy istnieje możliwość uszkodzenia łożysk.
- Długoterminowego smarowania łożysk silników elektrycznych, wentylatorów w suszarniach, pomp wodnych, chemicznych pracujących w niskich od -40˚C i wysokich temperaturach do 200˚C,
w dużej wilgotności, wodzie, parze lub agresywnym środowisku, kurzu, wysokim zapyleniu. - Smarowania łożysk na pierwszy montaż lub urządzeń wymagających jednorazowego smarowania dla łożysk bezobsługowych lub zamkniętych do 160˚C.
- Jako smar wyciszający do łożysk tocznych i ślizgowych o małym momencie ułatwiający rozruch.
- Łożysk tocznych i ślizgowych średnio i wysokoobrotowych: poddanych przeciążeniom
w trudnych warunkach lub z ograniczonym dostępem. - Łożysk przenośników, rolek transportowych, ogrzewania cylindrów, wałów, rolek, w piecach, hutach, odlewniach metali, łożysk pracujących w wodzie, zaworów, szpilek, uszczelnień, armatury pracującej w niskiej temperaturze.
- Uszczelek, pralek, maszyn myjących, zmywarek, na pierwszy montaż w produkcji.
- Smarowanie maszyn drukarskich
- Siłowników pneumatycznych, uszczelnień, szczególnie pracujących w agresywnym środowisku.
- Smarowanie wrzecion i uchwytów obrabiarek, maszyn CNC
- Urządzeń w przemyśle rafineryjnym, hutniczym, szklanym, ceramicznym, górniczym, energetycznym, tekstylnym, chemicznym, papierniczym, itp.
PROBLEM: | PADIM-M 90 |
Zapiekanie łożysk | PADIM-M 90 zawiera zagęszczacz niemetaliczny dimocznikowy i posiada 5-krotnie lepszą odporność na utlenianie niż smary litowe. Wyjątkowa stabilność termiczna. Może pracować w wysokich temperaturach stale do 200°C, a chwilowo do 250°C i posiada wysoki punkt kroplenia >255°C. (Pozytywny test żywotności SKF R0F test: 1680 godz. @160°C, 10 000 obr./min). |
Częste smarowanie i duży nakład pracy | PADIM-M 90 gwarantuje nawet 10-krotnie dłuższy okres smarowania niż tradycyjne smary litowe i 2-krotnie dłużej niż smary polimocznikowe. (Pozytywny test żywotności ASTM D1741: >4000 godz. @125°C, Często jest wybierany przez konstruktorów jako smar dożywotni do łożysk zamkniętych. |
Krótka żywotność łożysk. Awarie i zużycie mechaniczne łożysk | PADIM-M 90 posiada wyjątkową kompozycję zagęszczacza, który zabezpiecza łożyska przed zużyciem (fretting, flaking). Zagęszczacz dimocznikowy tworzy mechanizm stałej dystrybucji filmu olejowego: Tworzy ochronną nanopowłokę (ok.100nm) na powierzchni bieżni łożyska, (niebieski nalot). Test przeciw zacieraniu (anti-fretting) FAFNIR Test D 4179 wykazuje 5-krotnie mniejsze zużycie powierzchni trącej niż smary litowe. |
Korozja łożysk, woda, wilgoć, agresywne środowisko | PADIM-M 90 zapewnia doskonałą ochroną antykorozyjną łożysk zarówno w wodzie destylowanej i 100% wodzie morskiej. EMCOR test, ISO11007, 0-0, 0-0, gdy większość smarów litowych przechodzą ten test tylko w wodzie destylowanej. Test wałeczkowania ASTM 1831 z 10% wodą wykazuje 8-krotnie dłuższą żywotność niż w przypadku tradycyjnych smarów litowych. Lepsza chemoodporność niż smary litowe. |
Wyciek oleju z łożysk | PADIM-M 90 jest wyjątkowo stabilny mechanicznie i termicznie. Zapobiega wyciekaniu oleju z łożyska, brak efektu pocenia. |
PROBLEM: | PADIM-M 90 |
Wibracje | PADIM-M 90 jest smarem cichobieżnym, obniża hałas pracy, eliminuje wibracje i zabezpiecza przed trybokorozją. Jest również polecany do wałów pionowych i łożysk ślizgowych. |
Miejsca trudnodostępne | PADIM-M 90 pozwala wydłużyć okres smarowania kilkukrotnie w porównaniu do smarów litowych i dlatego łożyska nie wymagają tak częstego smarowania jak smarów litowych. Dodatkowo nie utlenia się i nie zapycha smarowniczek. |
Wysokie koszty smarowania | PADIM-M 90 pozwala obniżyć koszty smarowania łożysk nawet o kilkadziesiąt procent i zastosować 1 smar zamiast 40 różnych smarów. |
Trudny rozruch | PADIM-M 90 gwarantuje nawet 10-krotnie niższy moment startowy i moment pracy w niskich temperaturach od -40°C niż tradycyjne smary polimocznikowe. |
Wysokie zużycie energii elektrycznej | PADIM-M 90 pozwala obniżyć zużycie energii elektrycznej średnio o około 1%. Testowany silnik 480 kW wykazał 0,9% oszczędność energii elektrycznej: 40 000 kWh /rok i ograniczenie emisji CO2 o 22ton /rok. |
Gwarancja na nowe urządzenia | PADIM-M 90 daje gwarancję mobilności. Jest wyposażony w specjalny program do obliczania żywotności łożysk, do obliczania i planowania interwału smarowania i dawki smaru dla indywidualnych warunków pracy w danym łożysku. |
Charakterystyka PADIM-M 90 | Norma | Wartość | |
Olej bazowy | PAO+Min+Polimer | ||
Zagęszczacz | Specjalny Dimocznik A+A | ||
Wygląd | Jasnobeżowy | ||
Lepkość kinematyczna w 40°C / 100°C [cSt] | ASTM D445 | 90 / 11 | |
Penetracja wypracowana [mm] | ASTM D217 | 260 x 0,1 | |
Klasa NLGI | 2/3 | ||
Test korozji płytki miedzi (100°C w 24godz.) | ASTM D 4048 | spełnia | |
Strata przez odparowanie, % masy (99ºC, 22godz.) | ASTM D972 | 0,3 | |
Separacja oleju, % masy (100°C, 24godz.) | FTMS791C-321Mod.) | 0,6 | |
Odporność na utlenianie, kPa (99ºC, 100godz.) [kPa] | ASTM D 942 | 10 | |
Stabilność mechaniczna: | FTMS 791C-313 | 345 | |
Test wymywania wodą, %masy (79°C,1godz.) | ASTM D1264 | 2 | |
Ochrona antykorozyjna EMCOR test | ISO 11007 | 0 – 0 | |
Zmodyfikowany test EMCOR (100% woda morska) | ISO 11007 | 0 – 0 | |
Moment oporowy w niskich temp. | Start: | ASTM D1478-63 | 1050 |
Bieg: | 280 | ||
Test żywotności smaru, godz. (125°C, 3500 obr./min) | ASTM D1741 | 4.000 godz. spełnia | |
Test żywotności smaru, godz. (150°C, 10.000 obr./min) | ASTM D3336 | 3.000 godz. spełnia | |
Test żywotności smaru, godz. (160°C, 10.000 obr./min) | SKF R0F Test. | 1.680 godz. spełnia | |
Punkt kroplenia [°C] | ASTM D566 | >260 | |
Temperatura stała pracy [°C] | -40 ÷ 200 | ||
Temperatura maksymalna pracy przy stałym zasilaniu automatycznym [°C] | 250 | ||
Współczynnik maks. prędkości dla łożysk tocznych | 700 000 |
Kompatybilność z uszczelkami
Smar PADIM-M 90 jest neutralny wobec większości uszczelnień, uszczelek, tworzyw, gum, elastomerów.
Mieszanie z innymi smarami:
Smar można mieszać z następującymi typami smarów:
Litowe, kompleksowo-litowe, kompleksowo-wapniowe, polimocznikowe, dimocznikowe, zarówno na bazie olejów mineralnych i syntetycznych z wyjątkiem poliglikolowego (PAG).
Uwaga:
Smar nie jest kompatybilny ze smarami
bentonitowymi, krzemionkowymi, kompleksowo-barowymi.
Należy również uważać podczas mieszania ze smarami wapniowymi prostymi.
Podczas zmiany smaru należy starać się usunąć stary smar lub wypchnąć możliwie najwięcej i uzupełnić lukę nowym smarem, aby zapewnić optymalne właściwości. Następne smarowanie należy powtórzyć po 100÷200 godzinach pracy, aby całkowicie wypchnąć stary smar.
PADIM-M 90 spełnia wszystkie wymagania dla smarów do silników elektrycznych i wentylatorów:
- Bezawaryjność = Wyeliminowanie Awarii Łożysk:
- Szeroki zakres temperatur pracy – odporność na utlenianie
- Ochrona antykorozyjna
- Zmienna prędkość obrotowa
- Odporność na wodę i agresywne media
- Długa Żywotność Urządzeń:
- Wyższa wydajność i ochrona łożysk,
- Wyższa jakość smarowania
- Wyciszenie pracy, tłumienie wibracji
- Wyeliminowanie awarii
- Obniżenie kosztów:
- Niskie zużycie energii
- Obniżenie kosztów smarowanie
- Obniżenie kosztów napraw
- Mniejsze zużycie smaru i unifikacja smarów
- Szerokie Zastosowanie – Unifikacja smarów:
- Łatwy w stosowaniu (kompatybilność) – łatwa zamiana
- Łatwe i właściwe stosowanie
- Powtarzalność konsystencji
Porównanie żywotności smarów w łożyskach:
* czas pracy smaru na urządzeniu określamy laboratoryjnie po testach w laboratorium próbek smaru z badanych łożysk.
** W praktyce smar PADIM-M 90 jest dokładany do łożyska po 3000 godzin pracy w temperaturze stałej 140°C